הכשר למקוואות

הרב הראשי מצגר יוזם פיקוח ותעודות הכשר למקוואות בישראל - נושא שטרם זכה לבדיקה רשמית מטעם הרבנות. "נדאג שטהרת ישראל תהיה במקסימום", הבטיח

חדשות כיפה אורי פולק 03/04/11 00:00 כח באדר ב'

הכשר למקוואות
תמר הירדני, ויקיפדיה העברית, צילום: תמר הירדני, ויקיפדיה העברית

האם הרבנות הראשית תפקח ותנפיק תעודות הכשר למקוואות בישראל? בסוף השבוע האחרון הביע הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, יוזמה חדשה לפיה יוענקו תעודות כשרות רשמיות למקוואות שיפוקחו על ידי הרבנות.

"יש לנו היום למעלה מ-1000 מקוואות בארץ ישראל. לאחר שהובא לידיעתי שיש מספר של מקוואות ברחבי הארץ שאינו עומד בתקן מבחינה הלכתית, הבאתי למועצת הרבנות הראשית בישראל החלטה לתת "הכשר" למקוואות, אנחנו נותנים תעודות כשרות על אוכל, כאשר מכשול באוכל זה לאו, ומכשול בקוואות זה כרת", אמר הרב מצגר במהלך כנס שעסק בנושאי המקוואות.


(צילום: תמר הירדני, ויקיפדיה העברית)


הרב מצגר הסביר כי במציאות הנוכחית, הנשים הטובלות סומכות על הבלניות שסומכות על הרבנים - אך בסופו של דבר נוצר מעגל של הסכמה בו איש אינו דואג לתקינות וכשרות המקוואות. "הבאתי הצעה לרבנות בוא ניתן תעודת כשרות למקוואות. אחד הרבנים העיר את תשומת ליבי וקיבלתי את זה", הציע הרב מצגר.

עם זאת, הרב מצגר הקדים רפואה למכה והביע חשש מפני חלוקה עתידית של המקוואות לפי נותני כשרות מסוג זה או אחר. "אם תקרא לזה תעודת כשרות אתה מתחיל להכניס פתאום בד"צים ופתאום יגידו זה הכשר של הרבנות וזה הכשר של בית יוסף", אמר והציע להתייחס לכשרות המקוואות כתעודה "שחתומה ע"י מפקח מטעם הרבנות הראשית. אני לא רוצה להכניס פוליטיקות והכשרים בנושא הרבנות אלא אישור שאכן המקווה ראוי וכשר לטבילה".

ברבנות הראשית מציינים כי כבר במהלך התקופה הקרובה יצאו בודקים כדי לבחון את הכשרת המקוואות כדי לבחון את מצבם בסקר כלל ארצי, שידווח לרבני הערים וראשי המועצות הדתיות. "הנושאים ההלכתיים יטופלו באופן מיידי, טהרת ישראל תהיה במקסימום", הבטיח הרב מצגר.