חוק הגיור עבר

החוק שעבר ברוב גדול, בקריאה טרומית, יסמיך את הרב הצבאי הראשי לחתום על תעודת ההמרה של מגויירי צה"ל ובכך המדינה תכיר בכשרות כלל הגיורים שנעשו בצה"ל

חדשות כיפה אורי פולק 15/12/10 00:00 ח בטבת התשעא

חוק הגיור עבר
בית השלום, ויקיפדיה העבירת, צילום: בית השלום, ויקיפדיה העבירת

חוק הגיור הצבאי, הקובע כי המדינה תכיר בכשרות הגיורים שנעשו עד כה בצה"ל, אושר היום (ד) במליאת הכנסת בקריאה טרומית - ברוב גדול. בהצעת החוק של דוד רותם מסיעת "ישראל ביתנו" תמכו 75 חברי כנסת לעומת 18 מתנגדים. החוק עורר סערה רבה בתוך הקואליציה, עד שהוחלט להעניק לסיעות חופש הצבעה כדי להימנע ממשבר עם מפלגת ש"ס שהתנגדה לחוק.

במסגרת החוק נקבע כי הרב הצבאי הראשי יוסמך לחתום על תעודות ההמרה של מגויירי צה"ל, ללא תלות ברבנות הראשית לישראל. "הצעת החוק באה לומר דבר פשוט - הרבצ"ר יקים מערכת גיור ויעמוד בראשה. הרבצ"ר אמר שדמעות זלגו מעיניו כאשר פגעו בגיור הצה"לי, אז אנחנו נמחה את הדמעה מעיניו. הגופים הממשלתיים יפעלו על פי החוק החדש ולא ניתן יהיה להטיל ספק בגיורי צה"ל", אמר ח"כ רותם, קודם הצעת החוק.

קודם ההצבעה הודיע יו"ר מפלגת "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, כי בכוונתו לתמוך בחוק. "גיורי צה"ל אינם גיורים סוג ב", אמר השר לכיפה, "נמנע היום את הוצאת הדיבה למגיירי ומגויירי צה"ל - ונתמוך בחוק". בעקבות תמיכת "הבית היהודי" תקף ח"כ משה גפני את הסיעה וטען במליאה כי "המפד"ל מבקשת לחסל את הרבנות הראשית".

יצויין כי ראש מערך הגיור, הרב חיים דרוקמן, טען קודם ההצבעה כי אישור החוק צפוי דווקא "לפגוע בחיילים המתגייסים מפני שיצור למעשה שני סוגי גיור - האחד מכוח הרבנות והשני מכוח החוק". הרב דרוקמן הביע אתמול חשש כי יהיו רבנויות שלא יכירו בגיור הצבאי מכוח החוק והמתגיירים יפגעו מכך. כיוון שכך, טען הרב דרוקמן, יש לגבש פתרון בדמות גיור אחיד ושוויוני מכוח הרבנות, בשיתוף פעולה עם הרב הראשי לישראל ,הרב שלמה עמאר.