מתגיירים סוג ב´?

המדינה אמנם הודיעה בשם הרבנות הראשית כי היא מכירה בגיורים הצבאיים, אך הפתרון שהוצע איננו אלא ציר עוקף לבעיה: רק ארבעה דיינים ספציפיים יעסקו ברישום לנישואי המתגיירים

חדשות כיפה אורי פולק 14/11/10 00:00 ז בכסלו התשעא

מתגיירים סוג ב´?
אילוסטרציה: דובר צהל, צילום: אילוסטרציה: דובר צהל

הסוף לסאגת הגיורים הצבאיים? פרקליטות המדינה הודיעה היום (א) בשם הרבנות הראשית לישראל כי זו האחרונה מכירה בגיורים שנערכים בצה"ל. תשובת הפרליקטות ניתנה בעקבות עתירת מכון "עתים" בנושא.

על פי תשובת המדינה, "מדינת ישראל רואה חשיבות עליונה בקיומו של מערך הגיור בצה"ל, שהינו חלק ממערך הגיור הממלכתי של מדינת ישראל, אשר פעל ופועל לאורך עשרות שנים בשיתוף פעולה מלא עם הרבנים הראשיים לישראל ועל דעתם , וכי רשויות מדינת ישראל מכירות בתוקפם של גיורים אלה".

עוד נכתב בתשובה כי "הגיורים שנערכים ושנערכו בצה"ל הינם חלק ממערך הגיור הממלכתי של מדינת ישראל ורשויות מדינת ישראל מכירות בתוקפם של גיורים אלה לכל דבר ועניין". כמו כן נמסר כי הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, השתתף לאחרונה בישיבה שקיימה מועצת הרבנות הראשית שבמהלכה נידון שיתוף הפעולה בין הרבנות הראשית לישראל לרבנות הצבאית בעניין.

בתוך כך קבעה הרבנות הראשית כי ארבעה רבנים המשמשים כדיינים בבתי הדין המיוחדים לגיור, ישמשו מכאן ואילך כרשמי נישואין עבור בני זוג אשר אחד מהם, או שניהם, עברו בהצלחה הליך גיור בחסות ממלכתית. הרבנים שמונו לצורך העניין הם רבה של נהריה, הרב ישעיהו מייטליס, הרב ישראל גליקמן, הרב אליעזר אלטשולר והרב אייל יוסף.

ציר עוקף התנגדות

מדובר למעשה בציר עוקף לבעיה: כיוון שלא מעט רבנים מקומיים אינם מכירים בגיורים הצבאיים, החליטו ברבנות "להכשיר" מסגרת על-מקומית אשר תתמודד עם הגיורים. הרבנות הדגישה בהודעתה כי בני זוג המבקשים להינשא כאשר אחד מהם או שניהם עבר הליך של גיור בחסות ממלכתית, יוכלו לפנות ישירות לדיינים שהוסמכו, מבלי לעבור דרך הרב המקומי.

בהודעתה הרשמית של הפרקליטות בשם הרבנות, הדגישה הפרליקטות כי הפתרון המוצע לא יביא ל"הכתמתם" של הזוגות המתגיירים או לסיווגם כאזרחים סוג ב. "מדובר בדיינים אשר משמשים זה מכבר כרושמי נישואין מטעם הרבנות הראשית לישראל, ובפועל רשמו לנישואין כדת משה וישראל, מאות זוגות בישראל", טוענים ברבנות.

"לעשות הכל כדי שהגר יהיה כאחד האדם"

ממכון עיתים נמסר בתגובה להודעת המדינה כי "ההכרה בגיורים הצבאיים איננה מיושמת בפועל מפני שהיא איננה מחייבת את רשמי הנישאין להכיר בגיורים אלו. מינויים של דייני גיור כרשמי נישואין יוצרת למעשה הסדר מיוחד עבור המתגיירים ובכך המדינה מסמנת אותם ואת ילדיהם כשונים משאר עם ישראל. המסורת היהודית מחייבת אותנו לקבל את המתגיירים כחלק בלתי נפרד מהעם היהודי ולא להזכיר להם שוב ושוב את עברם ועל המדינה לנהוג בהתאם לכך".

גם ארגון רבני "צהר" הצטרף וקרא לרבנות הראשית ולפרקליטות שלא להנציח את מעמדם הנחות של הגרים. בתגובה לכיפה נמסר כי "אסור להשלים עם מצב בו גרים שגוירו כדת וכדין בבתי הדין של מדינת ישראל, אזרחיים וצבאיים, יעברו לדרגה ב. על הרבנות הראשית לראות חובה דתית ומוסרית עליונה לעשות הכול כדי שהגר יהיה כאחד האדם, ולחייב כל רב שמקבל את משכורתו ממדינת ישראל להכיר בגיורים אלו הנעשים באחריותה של הרבנות הראשית לישראל. רב המכהן מטעם הרבנות הראשית ואינו מוכן להכיר בגיוריה, יתכבד וילך לביתו".