מעלעל

דווקא השבוע, כשלא היה שום נושא אקטואלי על הפרק, הצליחו העלונים להפיק גיליונות משובחים. טוב, לפחות חלקם

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 14/11/10 00:00 ז בכסלו התשעא

מעלעל

קדושה אני מבקש

המשך ההקפאה מוטל בספק, פולמוסים גדולים לא נראים לעין, והגשם מסרב לבוא. עלוני השבת התפנו לעסוק בסוגיות שברומו של עולם: המקומות הקדושים, מצב בתי הכנסת וקברי הצדיקים. "השבת" של צהר הקדישו את הגיליון לעיסוק בנושא, ולא שכחו לקשר בינו ובין העלייה ההמונית לקברו של ר נחמן מברסלב באומן; "עולם קטן" התמקדו בשאלת קברי הצדיקים, ופרסמו נתונים לצד שני מאמרים חלוקים בנושא העלייה לקברי הצדיקים. ב"שבתון" הפתיע הרב שרלו ופרסם מכתב ששלח לו "ידידי הטוב", פרופ עוז אלמוג, שעסק בקהילות ציוניות-דתיות שזונחות בתי כנסת ישנים והיסטוריים לטובת הקמת בתי כנסת חדשים. גם אם הקשר לפרשיות השבוע (או לפרשת השבוע) מוטל בספק, תמיד נעים לקרוא על קברי צדיקים ובתי כנסת מתפוררים.

איזה עולם

"לאן נעלמה ארץ ישראל? על בעיות זהות בציונות הדתית", זעקו עורכי "עולם קטן" במאמר מערכת שתהה על הזנחת הנושא של ארץ ישראל וההתיישבות בציבור הסרוג. "פעם היו מדברים עליהם המון בציבור הדתי", כותבים העורכים, אך "היום זה ממש לא אופנתי, מי שמדבר עליהם הוא קצת מנותק מהעם". אישי ציבור בציונות הדתית - רבנים, ח"כים ועיתונאים - הממעטים לעסוק בארץ ישראל, עושים זאת, כך נרמז במאמר, ממניעים פסולים: "קבוצת הקיצון ששולטת בעזות בתקשורת הישראלית לא סובלת את הדתיים הלאומיים האלה שעוסקים בארץ ישראל[...] הם מבטיחים שמי שיסכים להיות קצת פחות ארץ ישראלי, הם יניחו לו קצת, הם יעלו אותו ליותר שעות שידור, הם יעשו אותו יותר רלוונטי - שהרי רלוונטי זה מי שנותן יותר אייטמים על פרשת שבוע ברשת ב או אפילו בגל"צ - והם מבטיחים יפה שהרבה פחות אש תופנה אליו".

עורכי עולם קטן היקרים, הכרעתם של אישי ציבור בציונות הדתית להתמקד בעוד נושאים מלבד ארץ ישראל, כגון חינוך וצדק חברתי, נעשתה בשל העובדה שהנושאים הללו אכן נזנחו במשך השנים וצריך לעסוק בהם סוף סוף. האמירה לפיה אותם רבנים ואנשי ציבור בוחרים לעסוק בנושאים חשובים אחרים על מנת לזכות בזמן שידור ובאהדה מצד האליטה השמאלנית, שווה בערך לאמירה לפיה עורכי "עולם קטן" מפרסמים מאמר על ארץ ישראל כדי לזכות בנקודות אצל נערי הגבעות. אז בואו נפסיק לייחס מניעים.

בין הכיסאות

טורו המעניין של אלישיב רייכנר, "בין השורות", מופיע ב"מעייני הישועה". הטור עוסק בעיקר בתקשורת: עקיצות כלפי ערוצים 2 ו-10; ביקורות על ידיעות, מעריב ו"הארץ", וכן הלאה. הימצאותו של טור כזה ב"מעייני הישועה" מעוררת תמיהה מסוימת - מה לקוראי "מעייני הישועה" ולניואנסים של עולם התקשורת המוצג בטורו של רייכנר? עלון שבת מגוון הוא דבר מבורך, אך תסכימו איתי שיש משהו מוזר בכך שלצד טור של הרבנית ימימה מזרחי על צניעות האישה כמהות פנימית, טור של מיכי יוספי על השפע הרוחני בעולם וכתבה על המוזיקאי החוזר-בתשובה התורן, מופיע טור העוסק באחוזי החשיפה של "מעריב" מול זה של "ידיעות", על המאבק בין ערוץ 10 וערוץ 2 ועל שאר מלחמות העיתונאים. סביר להניח שקוראי "מעייני הישועה" המושבעים מתנזרים מאותם כלי תקשורת שהם לחם חוקו של רייכנר, ואף סולדים מהם. לא קל להיות הכבשה השחורה במשפחה. "מצב הרוח" יקפצו על הטור הזה.

לידיעת הקורא לבן הארמי

לרגל סיפור התרמית של לבן הארמי והחלפת רחל בלאה, פרסם הרב שמואל אליהו ב"מעייני הישועה" סיפור על אביו, ששיקר לקאדי מוסלמי כדי להציל אישה יהודייה מהתאסלמות: "הבחורות הולכות אחרי הבחורים שלכם ולקוחות מהם את כספם. הן מקלקלות את הבחורים הערבים הטובים", אמר הרב אליהו לקאדי, ובכך הצליח למנוע את המרת הדת, והוכיח כי לפעמים השקר משתלם. הבנת את זה, לבן?

גילוי לא נאות

פעם בכמה שבועות יוצאים עורכי "גילוי דעת" מתוך הנחה שהקוראים שלהם לא מי-יודע-מה חכמים. השבת, למשל, בעמוד חמש, נמרחה מודעה ובה ברכות למכללה בגבעת וושינגטון על ייסוד בית ספר למוזיקה במכללה. המברכים: "פרסומי ישראל", המוציאים לאור של "גילוי דעת". שבעה עמודים לאחר מכן הופיע ראיון חגיגי עם מנהל המכללה בגבעת וושינגטון, יקי סעדה, "האדם שעומד מאחורי הגשמת החזון", לרגל פתיחת בית הספר למוזיקה במכללה. סעדה, פה מפיק מרגליות היישר לכיס המכללה, מפליג בפירוט שבחיה, מוסדותיה ותלמידיה הרבים, וכמובן מרחיב אודות בית הספר החדש למוזיקה שפתחה זה עתה - והכל באצטלה של ראיון תמים. ללא מילים.

מה אכפת לציפור

תוכי קטן וצבעוני היושב בכלובו הצליח לגרום למחלוקת בין פוסקי דורנו. "אני רוצה להיכנס להריון", כתבה אישה לרב שמואל אליהו, "ואמרו לי שבגלל שיש לי תוכי בבית, זה עלול לחסום. האם יש בזה משהו?". הרב אליהו מיהר להשיב: "כל דבר שקשור בצער בעלי חיים - חוסם". האישה לא הסתפקה בתשובה זו, והפנתה את אותה שאלה לרב אבינר: האם התוכי הקטן והברברן הוא זה שמונע את ההיריון? "הבלים", השיב הרב אבינר מבלי להתבלבל. לתוכי שלום.

שטו"ת השבוע

יש פעמים שבהן לא צריך להוסיף אפילו מילה אחת. השבת הופיעה שאלה ב"עולם קטן": "מה ההבדל בין חייל שגירש מגוש קטיף ובין נאצי?".

שיהיה שבוע טוב, לנו, לחייל שגירש, ובעיקר לשואל.