מעלעל

המדור חושש שלחלק מהעלונים נגמרו המרואיינים, חלקם עוד לא סיימו עם החגים ורק עלון "ארץ ישראל שלנו" מצא סיבה לחגיגה

חדשות כיפה דוד פרוידיגר 02/05/10 00:00 יח באייר התשע

מעלעל

הולכים ותופחים

חודש לאחר הפסח ושבועיים לאחר יום העצמאות, עלונינו מתחילים לחזור סוף סוף לשגרת עבודה, וגם אנשי המכירות מתחילים למכור שוב יותר פרסומות. ככה שב"מצב הרוח" הכפילו השבוע את העלון מהשבועות הקודמים וחזרו לפורמט ה - 32 עמודים (אם כי חבל שהפעם אף יותר מתמיד, כמעט כל הידיעות החדשותיות היו יח"צניות), וגם "שבתון" הוציא השבוע פורמט גדול יותר מהשבועות האחרונים, ושניהם בדפים עבים ומשובחים יותר.

סוגרים חשבון

עם זאת, עדיין לא השתחררנו לגמרי מיום העצמאות. מאמר של הרב אלישע וישלצקי ב"באהבה ואמונה" המקשר בין יום העצמאות, יום ירושלים ול"ג בעומר, מאמר של הרב זאב קרוב ב"עולם קטן" הקורא תיגר על אלו שאינם רואים לנכון לחגוג את יום העצמאות, ועוד כהנה וכהנה. אולם השיא היה השבוע עלון "השבת", בו ראינו התקפה חסרת תקדים של הרב יעקב אריאל כלפי מאמרו של הרב בני פרל שעסק בנושא העצמאות בשבוע שעבר, עם תגובה חוזרת של הרב פרל. אומנם "השבת" בדר"כ אינו נותן כמעט במה לדיונים ולתגובות (מלבד כמובן הדיונים שהוא יוזם כנושא הגיליון), אך נראה שלא נאמרה המילה האחרונה בנושא.

ראש בראש

וזה לא היה הדו-קרב היחיד השבוע, רק שכאן היה זה ללא תיאום מראש. בעוד ב"ארץ ישראל שלנו" התארחו מרזל ובן גביר וטרחו לכתוב טור המצדיק את הצעדה שערכו לאחרונה במזרח ירושלים, ב"עולם קטן" כתב ארנון סגל, המכונה גם כ"סגן עורך העלון", מאמר ובו הביעה התנגדות נחרצת לצעדה הזו. עוד סוג של עימות היה השבוע מעל גבי "מעייני הישועה", כאשר בראיון המרכזי עסקו בבית הספר לתקשורת "עובדה" אותו הם מקימים, ואילו במדור התרבות כתב הרב רן שריד דווקא על בית הספר לקולנוע של "תורת החיים". מצד שני, קולנוע ותקשורת ממש אינם היינו-הך, בניגוד אגב לרבים במגזר שעושים מהכל סלט אחד גדול, כך שהכתבות לא לגמרי סותרות זו את זו.

מבחן זהות

שוב מצאנו שמות שכיכבו ביותר מעלון אחד. אביחי בוארון למשל, כתב השבוע ב"עולם קטן" תגובה על הכתבה משבוע שעבר שעסקה באירועי עמונה, אולם לא כתב זאת תחת הטייטל של "מעייני הישועה" ואפילו לא של "עובדה", אלא כ"יו"ר מזכירות עמונה". ואילו ב"מעייני הישועה" חנכו תת-מדור חדש, בו יערכו לנו היכרות עם פעילי השטח של התנועה. המרואיינת הראשונה היתה דעה גלעדי, שכתבה השבוע את הסיפור ב"עולם קטן".

חגיגות המאה

בשקט בשקט, מבלי שכמעט שמנו לב, העלון "ארץ ישראל שלנו" חוגג בקרוב מאה גיליונות. העלון התחיל כשבועי, המשיך כחודשי כמעט, עבר לתפוצה לא קבועה, ובחודשים האחרונים מקפיד פחות או יותר על הוצאה דו-שבועית, כך שדי קשה לזכור מתי יצא הגיליון הראשון. אך נבירה בארכיון שבאתר שלהם (האתר אולי הכי מושקע ורציני בגזרת אתרי העלונים) מלמדת שהיה זה לפני כשנתיים וחצי. מה שבטוח, שמעולם לא זכור לי עלון שכ"כ התרגש וחגג את גיליון המאה שלו, וציין זאת כמעט חודשיים קודם לכן, ואף הצהיר שהוא הולך למכור את גיליונות העבר שלו לכל דורש. למרות שבהיסטוריה המאוד רחוקה "שבת בשבתו" היה עושה גם דברים כאלה.

עוברים לחב"ד

לפני שבועות אחדים דיווחנו לכם כאן על מנחם כהן, שנכנס לאחרונה לכתוב את המדור "חיים יהודים" ב"שיחת השבוע". עושה רושם שהנ"ל הצליח לשנות את הרגליו של המדור בעלון הותיק, ומזה מספר שבועות ברצף שמתראיינים בו חובשי כיפה סרוגה, הרבה יותר מאלו שהיו בעבר, ואף ללא קשר ישיר או עדיף לדרכה או לאדמו"ריה של חסידות חב"ד. הדבר רק מגביר את התחרות עם יתר עלוני המגזר המחפשים כמעט תמיד מרואיינים מהמגזר.

מברך ומתנצל

השבוע התבשרנו כי הרב צחי הרשקוביץ קיבל תואר דוקטור ועל כך מגיעות לו ברכות. אז אשלח לו מכאן את איחוליי. כמו כן, רבים מבין הקוראים והמגיבים לא ראו בעין יפה את המשפט שכתבתי בשבוע שעבר על שאול יהלום. גם כאן אני מבקש סליחה אם היה מי שנפגע מהעניין.

שטו"ת השבוע

לאחר שבשבוע שעבר דילגנו על הפינה הזו כיוון שהשאלות היו איכשהו סבירות, השבוע היתה תחרות קשה. אי לכך, הבאנו השבוע את שתי השאלות שזכו והגיעו לקו הגמר, כששניהם מתוך "מעייני הישועה". אז במקום השני היתה השאלה: "האם עלי לתת את מקומי לאשה בספסל ציבורי כאשר אני יודע שזה יגרום לכך שהיא תשב בין שני גברים?", ובמקום הראשון: "מה פירוש הביטוי ס"ט המצורף לחתימה? שמעתי שהכוונה ספרדי טהור. האם אשכנזים אינם טהורים?" את המסקנות והמחשבות שלי על השאלות הללו אני אשאיר לדמיון הקוראים.

זה השבוע השני שב"מעט מן האור" מתנצלים על טעות הקשורה לפרסומים על בית הספר "עובדה". השבוע לא פרסמו כלום על בית הספר. האם מישהו במערכת חשש שיצטרך להתנצל גם בשבוע הבא, וכך תהיה להם חזקה? או שמא ב"עובדה" החליטו שהם לא רוצים יותר טעויות ופנו לאפיקים פרסומיים אחרים? mealel@kipa.co.il