היהודים האבודים של ניו יורק

יחד עם תופעת ההתבוללות, יש תופעה, חמורה לא פחות, של 'בלתי משויכים'. כך נעלמים מאות אלפי יהודים בארה"ב. הרב שרלו: "אנחנו מאבדים את עצמנו לדעת". כתבה אחרונה בסדרה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 24/01/14 16:22 כג בשבט התשעד

היהודים האבודים של ניו יורק

הנתון המדאיג, לפיו 58% מיהדות ארצות הברית נישאים בנישואי תערובת, הוא רק אחד המצביע על תופעה חמורה אולי הרבה יותר. בעוד שיתכן שהמתבוללים עצמם ימשיכו לבקר בבתי הכנסת או להדליק נרות חנוכה, ישנה תופעה של יהודים המגדירים עצמם "בלתי משויכים", החיים כאזרחי העולם ומנתקים קשר עם כל הגדרת זהות. כך נעלמים מאות אלפי יהודים, מתחת לאפה של מדינת ישראל והפדרציות היהודיות בארה"ב.

non affiliate, זוהי הגדרתם של מאות אלפי יהודים שהחליטו לנתק כל קשר עם היהדות או עם כל דת וזהות אחרת. הרב תרבותיות האמריקאית הפכה אותם לאזרחי העולם. לא קונסרבטיבים ולא רפורמים, כלום. הבעיה היא שמאחר ואלה כבר אינם מגדירים עצמם יהודים קשה לעקוב אחריהם במחקרים הנעשים סביב חיי הקהילה היהודית, כיוון שהם אינם רואים עצמם יהודים.

(צילום: Shutterstock)


"הרוב הגדול של יהדות אמריקה לא שייכים לשום דת וזרם, לא לאורתודוקסים לא לקונסרבטיביים ולא לכלום", אומר הרב שלמה ריסקין ראש 'אור תורה סטון' ורב המועצה המקומית אפרת. "מדובר על יהודים, בני משפחות יהודיות, שאין להם שום שייכות לארגון יהודי כלשהו, ובוודאי לא לבית הכנסת. באמריקה היית שואל לאיזה בית כנסת אתה הולך וזה היה סימן היכן היהודי ממוקם בספקטרום הזרמים, אבל היום הרוב לא שייכים לבית כנסת כלשהו".

הרב ריסקין מסביר בכאב את הבעייתיות הגדולה שבתופעה, והיא הנתק מוחלט בין אותם יהודים לבין המוסדות היהודיים. "המצב קשה כי אין רב או מוסד יהודי שבה איתם במגע", אומר הרב ריסקין בדאגה. "כשאנחנו מדברים על בני זרמים אחרים או מתבוללים אנחנו מבינים שניתן לטפל בתופעה. הבעיה עם ה'בלתי מזוהים' היא שמדובר ביהודים שפשוט נעלמו לנו מבין האצבעות, ומבלי שנוכל ליצור עמם כל קשר". עוד מסביר הרב ריסקין כי בישראל המצב שונה כיוון שליהודים שאינם מגדירים עצמם יהודים יש קשר ליהדות, אולם בשונה מהם, ה'בלתי מזוהים' בחו"ל נמצאים בנתק מוחלט. "בארץ זה מאוד שונה כי כל התרבות היא תרבות יהודית וחגי ישראל מאוד בולטים. היהדות דומיננטית גם בצבא והדבר מגביר את רגשי הלאומיות שלך".

אחד הרבנים הבכירים שהחלו לעסוק בתופעת ה'בלתי מזוהים' בארצות הברית הוא הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול בכפר בתיה, שעורר סערה סביב קריאתו לשתף פעולה עם ארגונים שאינם אורתודוקסים בארצות הברית. "אנחנו מדברים על הקבוצה הבעייתית ביותר בקרב יהודי ארצות הברית, דווקא בשל כך שאינם קשורים בשום צורה ובשום אופן לקהילה יהודית", מנתח הרב שרלו ומסביר כי "שיתוף הפעולה המוגבל עם הזרמים הלא-אורתודוכסיים נועד לאפשר תנועה מתמשכת של התחזקות הזהות היהודית של אותם 'בלתי מזוהים' מנותקים, ומכאן ואילך הכל יהיה תלוי במידת ההשקעה שלנו, ברצון וביכולת, לקשור אותם בחזרה. כל זה מתוך מודעות שהזרמים הללו גם אחראים ליצירתה של בעיה זו".

הרב שרלו, נדמה שהנושא נמצא בשנים האחרונות על סדר היום הרבה יותר מבעבר. מדוע?

"כיוון שבד בבד עם המאבק על כל רגב בארץ ישראל, אנו מחויבים הרבה יותר למאבק על כל יהודי, 'לבלתי ידח ממנו נדח'. אנחנו מאבדים את עצמנו לדעת באחוזי ההתבוללות, והדבר מסכן את משמעות קיומו של העם היהודי. לא זאת בלבד, אלא שהתבוללות זו מחלחלת גם לתוככי מדינת ישראל, ותחושת המוגנות שלנו היא תחושה מוטעית. זהו הנושא החשוב ביותר על סדר היום. כשם שעם ישראל נוצר עוד לפני מתן תורה, כך גם כיום אנו חייבים לראות את קיומו של העם כבסיס להמשך שושלת התורה, וכשהעם מתמוטט - זו צריכה להיות המשימה העיקרית".

(צילום: Luciano Mortula / Shutterstock.com)

יחידים במערכה

ניסיון ראשון, ואולי היחיד, לטפל בתופעת הבלתי מזוהים נרקם בימים אלה במשרדי אור תורה סטון. הפתרון המוצע הוא 'בתי אור תורה', שיפעלו בדומה לבתי חב"ד, אך כשמטרתם היא לאתר את אותם יהודים בלתי מזוהים ולהשפיע על זהותם. "בקרוב אנחנו נתחיל בפרויקט חדש בחו"ל שיהיה מופנה בעיקר ל'בלתי מזוהים'. יהיו אלה 'בתי אור תורה' שיפיקו קבלות שבת בפארקים, 'תפילה למתחילים' בשבת בבוקר עם כל מיני שיעורים על החוויה היהודית", מסביר הרב ריסקין ומוסיף, "כאשר מדובר על נישואי תערובת אנחנו נזמין גם את ה-לא יהודים אל 'בתי אור תורה'. התפיסה היא שאם היינו מדברים אליהם בחיבוק אז שבת וחג יכולים למשוך אותם. צריך לעשות את הדבר נכון ולהדגיש את הבית והמשפחה ביהדות ופחות את בית הכנסת. צריכים להדגיש את החוויה היהודית ואת הערכים שנובעים ממנה, כי אי אפשר לשמר זהות יהודית ללא מחויבות בסיסית לשבת וחגים. לצערי עד היום לא עשו את זה ואין מי שטפל בתופעה, אני חושב שאפשר לשפר את המצב הקיים".

מדינת ישראל וכמוה ארגוני הציונות הדתית מתעלמים כמעט באופן מוחלט מהתופעה. השאלה היא האם הציונות הדתית צריכה להילחם על יהודים מתבוללים ובלתי מזוהים. מבחינת הרב שרלו התשובה היא חד משמעית. "התחושה הכללית בציבור הדתי היא ש'מקסימום - יהדות הגולה תתמוסס ותיעלם, ויישארו רק הנאמנים להלכה'", הוא אומר. "אני חש שעמדה כזו מפקירה את האחריות שלנו לעם ישראל. לא זו בלבד, אלא שהיא מסכנת את קיומנו. אך בעיקר, משמעות היעלמות היהדות במדינות אחרות תהיה הדחיפה העיקרית לניצחונה של הזהות ה'ישראלית' על פני ה'יהודית', והדבר יעצים את ההתבוללות בתוככי מדינת ישראל. רק שכשנבין את עוצמת הבעיה נתעורר לעסוק בה".

(צילום: Shutterstock)

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il