קצין בכיר לשעבר: "אין מקום לחטוא למטרה המבצעית בשם התקינות הפוליטית ובשם השוויון"

תא"ל במיל' יפתח רייכר-עתיר, ששימש כסגן מפקד סיירת מטכ"ל במבצע אנטבה, סובר שלשירות קרבי גברים מתאימים יותר, " אם אנחנו זקוקים ללוחמים בעלי היכולת הגופנית הכי טובה שיש, אולי אישה אחת מני מיליון יכולה לעשות את זה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/06/17 09:19 כד בסיון התשעז

קצין בכיר לשעבר: "אין מקום לחטוא למטרה המבצעית בשם התקינות הפוליטית ובשם השוויון"
לוחמות בזמן אימון, צילום: פלאש 90 , אביר סולטן

תא"ל (מיל') יפתח רייכר- עתיר לקח חלק פעיל, במהלך הקריירה הענפה שלו בצה"ל, בכמה מהפעולות הנועזות ביותר שידע הצבא. בראיון שנתן למאיה פולק בעיתון מקור ראשון בסוף השבוע, הוא סיפק התייחסות קצרה ומעניינת לנושא שירות נשים ביחידות לוחמות.

רייכר עתיר (68), שנולד וגדל בקיבוץ שובל, השתתף ברבות השנים במבצע 'אביב נעורים' בלבנון, הוביל את חוליית הפריצה לבית בקיבוץ ראש הנקרה שבו הסתגר מחבל, והיה לסגנו של מפקד סיירת מטכ"ל יוני נתניהו בזמן מבצע אנטבה.

אירוע לזכרו של יוני נתניהו

אירוע לזכרו של יוני נתניהוצילום: פלאש 90. קובי גדעון

הראיון שנערך עמו, התמקד בעיקר בעיסוק שבחר לאחר שפרש משירות פעיל והוא עולם שוק ההון וקרנות ההון סיכון. כשהוא נתבקש להתיחחס לכך שבספר חדש שכתב כמעט ואין נוכחות נשית בתפקידים בכירים הוא אמר: "כשהתחלתי לעבוד בתחום הזה, באמת היו בו פחות נשים, אבל מספרן הלך ועלה והן תותחיות". לדבריו, "כיום נשים מנהלות גם את הבנקים הגדולים. זה לא שירות צבאי, שבו הגברים יותר מתאימים". 
















כשהוא נשאל האם אישה יכולה לשרת בסיירת מטכ"ל הוא ענה: "לא, כי הדרישות הפיזיות מתאימות לבנים. לוקחים את הכי טובים, מאמנים אותם הכי טוב שאפשר, ומביאים אותם למיצוי המקסימלי של היכולת הגופנית. אישה, עם נתוני פתיחה טובים ככל שיהיו, לא תגיע לכך". על העובדה שנשים משרתת כלוחמות בגדודים המעורבים הוא אמר כי "הדרישות הפיזיות מהן נמוכות יותר".

לשיטתו, במתח שבין ערך השוויון לערך הניצחון אין כלל שאלה איזה ערך צריך להוביל, "אין מקום לחטוא למטרה המבצעית בשם התקינות הפוליטית, בשם השוויון ובשם מה שהקהל דורש. אם אנחנו זקוקים ללוחמים בעלי היכולת הגופנית הכי טובה שיש, אולי אישה אחת מני מיליון יכולה לעשות את זה, אבל ייתכן שגם היא לא תתאים מסיבות אחרות".