רבנים בציונות הדתית: מחזקים את ראש הממשלה בנושא הכותל והגיור

במכתב תמיכה ששיגרו רבנים מובילים במגזר הדתי-לאומי הם כותבים כי שני מהלכיה האחרונים של הממשלה "מבצרים את צביונה היהודי של המדינה ושומרים על אחדות העם היהודי". מאות מהתנועה הרפורמית הפגינו מול ביתו של נתניהו, במחאה על ההחלטות מהשבוע שעבר

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/07/17 08:01 ח בתמוז התשעז

רבנים בציונות הדתית: מחזקים את ראש הממשלה בנושא הכותל והגיור
הרב אבינר. תומך בנתניהו, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

רבני הזרם השמרני בציונות הדתית משבחים את ראש הממשלה על החלטתו בנושאי הכותל וההגיור ולעומתם בתנועות הלא אורתודוקסית, הפגינו אמש (מוצאי שבת) מול ביתו

במכתב התמיכה לראש הממשלה כתבו הרבנים בין היתר כי ברצונם, "לברך ולחזק את ממשלת ישראל ואת העומד בראשה, מר בנימין נתניהו, על החלטתה החשובה לשמירת קדושת הכותל ועל הפעולות לחיזוק מערך הגיור הממלכתי. מהלכים אלו מבצרים את ציביונה היהודי של המדינה ושומרים על אחדות העם היהודי".

בין החותמים על המכתב ניתן למצוא את ראש ישיבת עטרת ירושלים הרב שלמה אבינר, רב העיר צפת הרב שמואל אליהו,רב השומרון הרב אליקים לבנון, ראש ישיבת הכותל הרב ברוך וידר, הרב חיים שטיינר ממרכז הרב, רב העיר פתח תקווה הרב מיכה הלוי ועוד

בהמשך הם כתבו כי הם "סבורים שהכותל המערבי, הקדוש לכל אורכו, כמו גם כל נושאי היהדות וההלכה הציבוריים במדינת ישראל, צריכים להמשיך להתנהל תחת אחריותה המלאה של הרבנות הראשית לישראל. אנו מקווים שממשלת ישראל תמשיך לחזק את זהותה היהודית של מדינת ישראל".

המפגינים מול ביתו של ראש הממשלה

המפגינים מול ביתו של ראש הממשלהצילום: דוברות התנועה הרפורמית

בתוך כך, מאות מפגינים הפגינו אמש (מוצאי שבת) מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניוה, במחאה על החלטת ממשלתו בנושא מתווה הכותל וחוק הגיור.

המפגנים מחו על הפגיעה לדבריהם ביהודים הלא אורתודוקסים, שלטענתם לא יוכלו להתפלל לפי השקפתם בכותל המערבי וכן לא יוכלו להתגייר.

יו"ר נשות הכותל, ענת הופמן, סיפרה על הדרך הקשה שהן עשו עד להשגת המתווה והביעה את אכזבתה על ביטולו, "הגענו לכותל כל חודש. הצבענו ברגליים. נלחמנו על השוויון. ראש הממשלה הבין. לכן יזם את המשא ומתן, לכן הביא את המתווה לממשלה. לכן אישר אותו. זה היה הדבר הנכון. זה נתן תקווה. תקווה לדמוקרטיה. תקווה לעם ישראל על כל חלקיו". 

בהמשך היא האשימה את החלטתו של נתניהו וכינתה אותה כניעה לחרדים "לאותם יהודים שרואים רק את עצמם. שחושבים שמי שלא מתפלל כמוהם הוא לא יהודי".

סגן השר במשרד רוה"מ, ח"כ מייקל אורן וח"כ רחל עזריה מכולנו, הוציאו אמשהודעה משותפת שהתייחסה להשלכות חוק הגיור ומתווה הכותל על היחסים עם יהודי התפוצות: "בשבוע האחרון המשבר ביחסי ישראל ויהדות ארצות הברית הגיע לנקודת רתיחה, והעלה מעל לפני השטח מתח שקיים כבר תקופה. את המתח הזה שנינו שומעים וחשים בשנים האחרונות שוב ושוב מעמיתנו בקהילות היהודיות בארה"ב. על מנת למנוע  את השבר והעמקת השסע בינינו, אסור להעביר את חוק הגיור וצריך ליישם את החלטת הממשלה בעניין מתווה הכותל".

לדבריהם, "את הנזק שנגרם השבוע חייבים לתקן. שנינו מתנגדים נחרצות למהלכים שיעצימו את המשבר עם יהדות התפוצות. המהלכים האחרונים מהווים פגיעה באחים שלנו בתפוצות. בנוסף, מאמצי הלובי והתרומה של יהדות התפוצות בישראל מתוך תחושת המחויבות שלהם היא הכרחית עבורנו. והמהלכים האחרונים מהווים סכנה ממשית לכלכלה הישראלית ולביטחון המדינה".