פער של יותר מ-50% בין התקנים למספר המועסקים במועצות הדתיות

לפי מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, יש מועצות דתיות שמעסיקות יותר מפי שלושה מאשר התקנים שמאושרים להן. "במקרים רבים המועצות הדתיות מחליטות להעסיק את העובדים ומנסות לקבל את האישור מוועדת התקנים רק בדיעבד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/07/17 09:42 ח בתמוז התשעז

פער של יותר מ-50% בין התקנים למספר המועסקים במועצות הדתיות
השר לשירות דת דוד אזולאי, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

המשרד לשירותי דת מעסיק עובדים במועצות הדתיות ביותר מ-50% מהתקנים שמאושרים לו. כך עולה ממחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה שפורסם הבוקר (ראשון) בכלכליסט.

לפי המחקר מצבת העובדים במועצות הדתיות בשנת 2014 עמדה על 3,417, בעוד שמספר התקנים עומד על  2,176 בלבד( פער של 57%). עורך המחקר, אריאל פינקלשטיין, ציין כי עד 2016 התווספו למועצות הדתיות עוד כ־100 תקנים, כך שמאז שנת הבדיקה, לא צומצם הפער באופן משמעותי.

המועצות הדתית, בהן נרשם הפער הגבוה ביותר בין מספר התקנים ומספר המועסקים, הן אשדוד (136 עובדים בפועל לעומת 45 תקנים- פי שלושה) ואילת (70 עובדים לעומת 22 תקנים- יותר מפי שלושה).

לדברי פינקלשטיין, אחת הסיבות לפערים הגדולים היא ש-"במקרים רבים המועצות הדתיות מחליטות להעסיק את העובדים ומנסות לקבל את האישור מוועדת התקנים רק בדיעבד". אחת ממסקנותיו היא שיש להפוך את המועצות הדתיות למחלקות לשירותי דת ברשויות המקומיות דוגמת מחלקות הרווחה והחינוך.

המחקר, שהתבסס על 60 דו"חות ביקורת של מבקרי רשויות ו־20 דו"חות של מבקר המדינה, מצא מספר ליקויים בפעילות של חלק מהמועצות הדתיות, כמו חוסר נוכחות של משגיחי הכשרות בבתי עסק, איכות שירות נמוכה במחלקות הנישואין, ליקויי תברואה במקוואות ושימוש בכספים המיועדים לקבורה לכיסוי גירעונות מועצות דתיות.

לפי המחקר, החריגה מהתקנים היא משמעותית מאחר והיא מהווה משקל גדול מההוצאות של המועצות הדתיות. מתוך סעיף הוצאות כולל של 722 מיליון שקל, 503 מיליון שקל מתוכם, שהם כ-70%, מנותבים למשכורות ופנסיות. במשרד הביטחון לשם השוואה, רק53% מסך ההוצאות משולמים למטרות דומות.

מנכ"ל המשרד לשירותי דת עודד פלוס, מסר בשם המשרד כי "יש מנגנון פיקוח הדוק על המועצות הדתיות, שמבוסס על אישור התקציבים והדו"חות הכספיים וביקורות עומק. המשרד מודע לפער בתקינה ונמצא בהליך של איסוף מידע והסדרה. יש תוכנית עבודה מוסדרת בעניין, שאמורה להסתיים עד סוף השנה". לדבריו, "אין במועצות הדתיות מינויים פוליטיים, למעט מספר מוגבל במכסה שמבוקרת על ידי היועץ המשפטי של אנשי מקצוע שעומדים בכללים בעלי זיקה פוליטית. כמעט שלא בוצעה החלפת ממונים בקדנציה האחרונה, ואנו בהליך הקמת אתרים לכל המועצות".